درباره بیماری اوریون

.....................



درباره بیماری اوریون

اوریون (به انگلیسی: Mumps) یا بناگوشک یک بیماری ویروسی توسط ویروس اوریون است که معمولاً کودکان را مبتلا می‌کند. 

تظاهر اصلی و عمده این بیماری التهاب غده بناگوشی است، ولی ممکن است این عفونت به غده‌های دیگر، مانند لوزالمعده، مغز، بیضه و تخمدان هم گسترش یابد. این بیماری یک عفونت واگیردار است. علائم اوریون شامل سردرد، تب، تورم غدد لنفاوی، و آبریزش بینی و چشم است.

اوریون یک بیماری عفونی دوران کودکی است که بیشتر کودکان بالای دو سال را مبتلا می‌سازد. این بیماری توسط یک ویروس ایجاد می‌شود و دوره کمون آن ۱۴ تا ۲۱ روز است . ممکن است یک یا دو روز پیش از شروع علائم عمده، کودک دچار بد حالی عمومی شود، سپس غدد بزاقی در ناحیه بناگوش و زیر چانه متورم می‌شوند، این علامت می‌تواند همراه تب دیده شود. 

تورم ممکن است نخست در یک طرف صورت ایجاد شده و سپس طرف دیگر را درگیر سازد و یا این که همزمان در هر دو طرف بروز کند. تورم غدد بزاقی سبب درد هنگام بلعیدن می‌شود. همچنین ممکن است به علت توقف ترشح بزاق از غدد بزاقی، خشکی دهان وجود داشته باشد. 

در طی و یا بعد از تورم غدد بزاقی کودک دچار درد و سفتی گردن شود، علامت بروز مننژیت ناشی از اوریون است که می‌تواند خطرناک باشد.

ویروس بیماری اوریون ممكن است باعث تورم پانكراس ( پانكراتیت) یا مننژیت و یا تورم و التهاب بیضه (اوركیت) شود .

یك چهارم بیماران مذكر بالغ مبتلا به اوریون دچار اوركیت می شوند كه در موارد بسیار اندكی هر دو بیضه گرفتار می شوند كه در چنین صورتی ممكن است منجر به عقیمی شود.

عارضه خطرناك ولی كم در بیماری اوریون از دست دادن دائمی شنوایی است كه معمولا فقط یك گوش را درگیر می كند. این كاهش شنوائی به طور ناگهانی شروع شده و با سرگیجه، وزوزگوش عدم، تعادل و استفراغ همراه است .

ویروس اوریون از چند روز قبل از تورم بناگوش تا 2 هفته بعد ازآن در بزاق فرد مبتلا وجود دارد لذا قبل از بروز تورم نیز فرد می تواند افراد سالم را مبتلا كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


نوشته شده توسط محمدرضاعمرزهی(09195930685) در جمعه 11 ارديبهشت 1394 و ساعت 20:32




.:: Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by behyari-highschool ::.
.:: Design By :
wWw.loxblog.Com ::.




دانش آموزان دبیرستان بهیاری رازی ایرانشهر
wwww.rezasarhad7667@gmail.com




محمدرضاعمرزهی(09195930685)




ردیاب ارزان ماشین
جلو پنجره جک جی 5

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان انجمن بهیاران دبیرستان بهیاری رازی ایرانشهر و آدرس higschoolbehyari.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا












زخم بستر (bed sore) , هورمون‌های زنانه، سدی در برابر بیماری‌های قلبی , شکستن قولنج عامل تخریب مفاصل است , هماتوم مغزی یا تجمع خون بین مغز و جمجمه چگونه بوجود میاید , کم‌خونی آپلاستیک چیست؟ , نکروز!!!! , توصيه متخصصان تغذيه به بيماران دچار افزايش قند خون , روندافزایشی ابتلای زنان به ایدز از طریق روابط جنسی , نیمی از مبتلایان به سرطان دهانه رحم کمتر از 50 سال دارند , آنژیو پلاستی کروناری چیست ؟ , مقاومت آنتي بيوتيكي , چرا لباس جراحان سبز و لباس پرستاران سبز و یا آبی است ؟ , علائم اختصاری متداول در بیمارستان , پروتکل آميودارون , نحوه گرفتن فشارخون به طرز صحیح ,




»تعداد بازديدها:
»کاربر: Admin

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 14
بازدید کل : 11727
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1